Säännöt

Turnauksen yksityiskohtaiset säännöt

pinball.fi kesäkisa 2011
Kisajärjestäjä: Olli-Mikko Ojamies (marble@pinball.fi)

Aikataulu
Perjantai 15.7.2011

17:00-23:30 karsinta

21:00 viimeinen hetki saapua pelaamana karsintaan

Lauantai 16.7.2011

12:00-17:00 karsinta

15:00 viimeinen hetki saapua pelaamaan karsintaan

16:45 pudotuspeleihin päässeiden nimenhuuto alkaa ja mahdolliset tiebreakit pelataan

17:00-20:00 pudotuspelit

20-> after-party ja palkintojen jako saunalla

Karsinta

Karsinnassa jokainen pelaaja pelaa viittä ennalta määrättyä kisakonetta kaksi kolmen pallon pelisuoritusta. Pelaaja pelaa pelisuorituksensa oman karsintapäivänsä karsinta-ajan puitteissa vapaaseen tahtiin, mutta molemmat pelisuoritukset samalla koneella on pelattava peräkkäin. Pelit tulee pelata yhden pelaajan peleinä. Pelaajan on itse huolehdittava siitä, että hän ehtii pelata kaikki pelisuorituksensa karsinta-ajan puiteissa.

Jokaisen pelaajan parempi tulos joka koneelta laitetaan pistevertailuun kaikkien muiden konetta pelanneiden kesken. Vertailupisteitä jaetaan seuraavan listan mukaisesti:

1. 40p
2. 36p
3. 32p
4. 28p
5. 25p
6. 22p
7. 19p
8. 16p
9. 14p
10. 12p
11. 10p
12. 8p
13. 7p
14. 6p
15. 5p
16. 4p
17. 3p
18. 2p
19. 1p
20. 0p

Pelaajan karsintatulos on vertailupisteiden summa kaikkien viiden koneen osalta.

Pudotuspeleihin pääsy

Pudotuspeliin etenevien pelaajien määrä riippuu karsintaan osallistuneiden pelaajien määrästä. Enintään puolet karsintaan osallistuneista pääsee jatkopeleihin ja pudotuspelikaavio muodostetaan pelaajien määrästä riippuen seuraavasti:

8-11 pelaajaa: 4 parasta jatkoon

12-15 pelaajaa: 6 parasta jatkoon, kaksi parasta suoraan toiselle kierrokselle

16-23 pelaajaa: 8 parasta jatkoon

24-31 pelaajaa: 12 parasta jatkoon, neljä parasta suoraan toiselle kierokselle

32-36 pelaajaa: 16 parasta jatkoon, neljä parasta suoraan kolmannelle kierrokselle, karsintasijat 5-8 suoraan toiselle kierrokselle

Mikäli karsinnoissa kahdella tai useammalla pelaajalla on sama pistemäärä, merkityksellisissä tasatilanteissa (vain toinen pääsee jatkoon, vain toinen saa vapaakierroksen pudotuspeleihin) pelataan tie-break-ottelu kisajärjestäjän määrittämällä koneella paras yhdestä voitosta. Vähemmän merkitykselliset tasatilanteet ratkotaan vertaamalla konekohtaisesti saavutettujen ensimmäisten sijojen määrää, sitten saavutettujen toisten sijojen määrää jne.

Pudotuspelit

Pudotuspelit pelataan yksinkertaisena pudotuspelikaaviona paras kolmesta koneesta. Pudotuspeleissä pelattavina koneina on viisi karsinnassa käytettyä konetta ja näiden lisäksi mahdollisesti myös muita koneita, jotka kisajärjestäjä on selkeästi merkinnyt pudotuspelien käyttöön.

Peliparista paremmin karsinnoissa pelannut pelaaja valitsee ensimmäisen pelattavan koneen vapaana olevien koneiden joukosta. Kone lasketaan vapaaksi, mikäli mikään muu pudotuspelipari ei pelaa kyseistä konetta tai konetta pelaavalla peliparilla on jomman kumman pelaajan viimeinen pallo käynnissä. Koneen valinnut pelaaja aloittaa pelin. Pelaaja voi myös siirtää valitsemisoikeuden vastustajalleen (mutta tällä tavalla valitsemisoikeuden saanut pelajaa ei voi siirtää valintaa enää takaisin). Toisen koneen valitsee huonomman karsintasijoituksen pelaaja ja kolmannen taas paremmin karsinnoissa pärjännyt em. säännöt huomioiden. Samaa konetta ei voi valita kahdesti kierroksen aikana.

Pudotuspelien viimeisellä kierroksella kaksi parasta kohtaavat kisan finaalissa, joka sekin pelataan paras kolmesta ja samoilla konevalitsemissäännöillä.

Tulosten merkitseminen

Kisajärjestäjä järjestää paikalle tarvittavan määrän tulosten merkkaajia. Tulosten merkitsijät voivat myös olla pelaajia. Tulokset merkitään paperille, josta ne mahdollisimman nopeasti siirretään myös Google Docs -dokumenttiin, joka hoitaa automaattisesti karsintatilanteen laskennan. Dokumentin verkko-osoite julkaistaan kisan nettisivulla ennen tapahtuman alkua.

Tulosten merkitsijäksi valtuutettu pelaaja ei saa kirjata ylös omaa tulostaan. Pelaajalla on itsellään vastuu tarkistaa, että tulosmerkkauspaperille kirjattu pistemäärä on varmasti oikein kirjattu.

Yleiset pelauksen säännöt

Kisassa sovelletaan Flipperiliigan pelaussääntökirjaa ja kiistatilanteissa kisajärjestäjä toimii tuomarina. Kisajärjestäjä ei itse osallistu pelaajana turnaukseen.

Konerikot

Mikäli karsinnoissa käytettävä kone hajoaa kesken karsintojen, se pyritään korjaamaan ensi tilassa. Mikäli konetta ei saada järkevässä ajassa kuntoon, kisajärjestäjä tekee käytettävissä olevan ajan mukaan arvion siitä

1) vaihdetaanko kone johonkin korvaavaan, jolloin kaikki hajonneella koneella jo pelanneet tulevat myös pelaamaan tätä uutta konetta

2) poistetaanko kone karsintakoneiden rivistöstä kokonaan, jolloin koneella pelatut pistemäärät jätetään huomioimatta lopputuloksessa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *