Flipperiliigan historia

Olen todennäköisesti aktiivisin suomalainen flipperikisailija, joten voisi ehkä kuvitella että oli minun idea ruveta muodostamaan flipperiliigaa Suomeen. Itse asiassa nykyisen flipperiliigan käynnistyminen on erään toisen aktiivisen flipperikisaajan, Janne T:n ansiota. Hän avasi flipperit.netin keskustelufoorumilla kesäkuussa 2009 ketjun, jossa pohti ajatusta suomalaisesta flipperiliigasta. Jannen ajatukset otettiin hyvin vastaan ja yllättävän nopeasti havaittiin, että liigaa varten olisi tarpeeksi kiinnostuneita pelaajia ja tärkeimpänä kaikesta, muutama pelipaikka tarpeeksi suurella ja laadukkaalla konemäärällä liigapelauksen mahdollistamiseksi.

Varsin laajan tietämyksen erilaisista flipperikisaformaateista omaavana rupesin heittelemään ideoita liigan kisaformaatista kommentoitavaksi. Alusta lähtien oli selvää, että liigaan ei haluttu mitään liian monimutkaista pisteidenlaskusysteemiä, jokaisen liigakisan kesto tulisi olla kohtuullisen pituinen ja kisat tulisi saada pelatuksi aina yhden päivän aikana. Itselleni tärkeää oli myös mahdollisimman suuren määrän vastakkain pelaamista sisällyttäminen formaattiin.

Karsintaformaatti

Olin osallistunut Dutch Pinball Mastersiin vuonna 2009 ja pidin todella kisan karsintaformaatista, jossa pelaajat jaettiin ryhmiin ja ryhmien sisällä jokainen pelaaja pelasi jokaista muuta ryhmän pelaajaa vastaan yhdellä koneella. Myöskin tapa pelattavien koneiden päättämiseen oli hoidettu DPM:ssä hienosti: pudotuspeleissä pelattavat koneet arvottiin pelipareille satunnaisesti vapaana olevien turnauskoneiden joukosta. Missään vaiheessa ei siis ollut ongelmaa siitä, että pelaajien pitäisi odottaa koneen vapautumista.

Aikaisessa vaiheessa liigan suunnittelua oli havaittavissa, että liigapelaajien määrä nousisi yli kahteenkymmeneen. Tämän takia tehtiin päätös, että yli 15 pelaajan liigakisassa pelaajat jaettaisiin karsinnoissa kahteen ryhmään liian pitkäkestoisen karsintakisan välttämiseksi. Kisassa pelattavien koneiden määrä on laskettavissa suoraan osallistujien määrästä: 20 osallistujalla tarvitaan vähintään 10 konetta, jottei tule tilannetta, jolloin kaikki pelaajat eivät voi pelata samanaikaisesti. Onneksi koneiden määrä ei ollut ongelmaksi, koska molempien pelipaikkojen tarjoajien kokoelmista löytyi yli 15 konetta liigapelausta varten.

Vuonna 2010 kaikki liigakisat pelattiin kahdessa karsintaryhmässä ryhmien pelaten samanaikaisesti. Vuodelle 2011 lisääntyneen osallistujamäärän takia karsinnat piti muuttaa peräkkäisiksi siten, että ryhmä A pelaa ensin omat karsintansa ja vasta ryhmän pelien loppumisen jälkeen ryhmä B aloittaa oman karsintaosuuden. Tämä lisäsi liigakisaan tarvittavaa aikaa, mutta kun samalla pitkän matkan päästä saapuville tarjottiin mahdollisuus pyytää sijoitusta tiettyyn ryhmään, teki muutos karsintaprosessista jopa entistä sujuvamman.

Pudotuspeliformaatti

Liigakisojen pudotuspeliformaatiksi valittiin toimiva ja yksinkertainen tapa pelata pudotuspelit yksinkertaisena pudotuspelikaaviona pelit paras kolmesta koneesta pelaten, finaalipelit laajentaen paras viidestä koneesta pelattavaksi. Ensimmäisenä vuonna kahdeksan karsinnan parasta (neljä molempien ryhmien parasta) eteni pudotuspeleihin ja näille pelaajille myös jaettiin liigapisteitä (10-8-6-5-4-3-2-1). Kaudelle 2011 kaaviota muokattiin hieman: nyt molemmista karsintaryhmistä eteni kuusi parasta pudotuspeleihin ja molempien ryhmien kaksi parasta palkittiin suoralla toisen pudotuspelikierroksen paikalla. Liigapisteytystä muutettiin samalla jakamaan pisteitä kaikille 12:lle pudotuspeleihin edenneelle (15-13-11-9-8-7-6-5-4-3-2-1).

Tarvittava välineistö

Koska kisaformaatti pohjautuu aina kaksinpelaamiseen, ei kisan aikana ole tarvetta kirjoittaa jokaisen koneen jokaista pistemäärää ylös. Ainoa ylös kirjattava asia on peliparin kaksinpelin lopputulos, kumpi voitti ja kumpi hävisi. Näin ollen myös huijaamisen mahdollisuudet vähenevät ja pelatun tuloksen voi aina vahvistaa kaksi ihmistä. Tämän takia ainut tarvittava välineistö on isot paperiliuskat karsintakaavioita varten, pelattavien koneiden lista ja jonkinmoinen arvontakoneisto pelattavien koneiden päättämiseksi. Arvontakoneistoksi otettiin yksinkertaisesti korttipakka.

Liigan alkuvaiheessa tulostin paperiset karsintakaaviopohjat Open Officella aina jokaiseen liigakisaan. Pelaajat oppivat täyttämään kaavion varsin nopeasti, vaikka nämä NxN-taulukot eivät olleet mitään erityisen käyttäjäystävällisiä. Liigakaudelle 2011 eräs liigapelaaja ja taulukkolaskentaguru Juuso M. teki uskomattoman hienon työn kaavioiden Google Docsiin siirtämisen kanssa. Liigatulokset alettiin kirjata kisapaikalla suoraan läppäriltä Google Docsiin ja nyt kaaviopapereitakaan ei enää tarvittu lainkaan. Google Docsiin suoraan tulosten merkitseminen teki mahdolliseksi myös kisatilanteen seuraamisen verkosta reaaliaikaisesti.

Liigan toimitsijat

Liigalle valitaan liigakauden alussa presidentti (ts. puheenjohtaja, käyttämämme kovin mahtipontinen nimitys johtuu hieman liian suorasta suomennoksesta sanalle ”league president”, jota en ole myöhemmin vaivautunut korjaamaan), joka hoitaa kauden ajan liigan käytännön asiat sekä myös käyttää kisan aikaisissa ongelma- ja kiistatilanteissa ylimpää päätösvaltaa. Presidentti voi myös nimittää itselleen avuksi muita tuomarioikeudellisia pelaajia, mikäli hän tarvitsee apua ongelmatilanteiden ratkaisuun tai mikäli kiistatilanne koskaa presidenttiä itseään. Presidenttinä liigan alusta lähtien olen toiminut minä.

Tulokset

2010

1. Johan Holmberg (33 pistettä)
2. Olli-Mikko Ojamies (24 pistettä)
3. Topias Marttila (23 pistettä)

Tulokset kokonaisuudessaan löydät Google Docsista.

2011

1. Janne Toukkari (53 pistettä)
2. Jussi Kahola (44 pistettä)
3. Ari Sovijärvi (36 pistettä)

Tulosliuskat kokonaisuudessaan Google Docsista tai lyhytosoitteella tinyurl.com/flipperiliiga2011.

2012

1. Olli-Mikko Ojamies (54 pistettä)
2. Jussi Rantala (44 pistettä)
3. Janne Toukkari (44 pistettä)

Tulosliuska kokonaisuudessaan Google Docsina.

2013

1. Olli-Mikko Ojamies (50 pistettä)
2. Ari Sovijärvi (48 pistettä)
3. Timo Valkonen (42 pistettä)

Tulosliuska kokonaisuudessaan Google Docsina.

2014

1. Olli-Mikko Ojamies (52 pistettä)
2. Jussi Kahola (44 pistettä)
3. Juha Iijalainen (34 pistettä)

Tulosliuska kokonaisuudessaan Google Docsina.

2015

1. Olli-Mikko Ojamies (53 pistettä)
2. Sampo Simonen (44 pistettä)
3. Joonas Haverinen (36 pistettä)

Tulosliuska kokonaisuudessaan Google Docsina.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *