Pelaaminen flipperiliigassa

Liigakisan valmistelut

Ennen liigakisan alkua ilmoittautuneet pelaajat jaetaan kahteen karsintaryhmään pelaajien liigapisteiden, WPPR-pisteiden ja henkilökohtaisten aikataulutoiveiden perusteella. Karsintaryhmistä pyritään näin saamaan keskenään mahdollisimman tasaväkiset niin tasoltaan kuin pelaajamääriltäänkin. Pelipaikan tarjoaja valitsee pelikokoelmastaan tarvittavan määrän kisakoneita ja säätää ne kisa-asetuksille (tournament modet päälle aina kun mahdollista ja extra ballit pois) ja liigan presidentti valmistelee tarvittavat dokumentit (pelaajakaaviot ja sääntökirjat) paikalle tuotavaksi.

Karsinta

Ensimmäinen karsintaryhmä aloittaa karsintapelit klo 12. Karsinta tapahtuu pelaamalla yksi kolmen pallon peli (vanhoissa koneissa voidaan pelata myös viidellä pallolla) arvotulla koneella jokaista muuta karsintaryhmän pelaajaa vastaan. Pelattava kone arvotaan pelikorteilla vapaana olevista koneista ja pelaaja voi pelata samaa konetta maksimissaan kahdesti karsintojen aikana.

Ennen pelin aloittamista pelipari merkitsee karsintakaavioon pelattavan koneen tunnuksen ja katsoo kaaviosta pelaamisjärjestyksen. Pelisuorituksen jälkeen pelipari palaa kaavion luokse merkitsemään pelin lopputuloksen; voittajalle 1 ja häviäjälle 0.

Kun (lähes) kaikki ensimmäisen ryhmän pelaajat ovat pelanneet karsintaottelunsa, toinen karsintaryhmä aloittaa karsintakierroksen pelaamisen ensimmäisen ryhmän tapaan. Kun karsintaryhmän kaikki pelit on pelattu, mahdolliset tasatilanteet voittomäärissä ratkaistaan tie-break-otteluilla, jotka pelataan yhdellä arvotulla koneella.

Karsintojen päättyessä karsintaryhmän sisällä pelaajat on saatu paremmuusjärjestykseen ja molempien ryhmien kuusi parasta pelaajaa jatkaa pudotuspeleihin. Ryhmissä kuuden parhaan ulkopuolelle jääneille karsintasijoitus jää lopulliseksi kisasijoitukseksi. Ryhmien ollessa pelaajamääriltään yhtä suuret ryhmien seitsemänneksi jääneet jakavat liigakisan kokonaissijoituksen 13, ryhmien kahdeksanneksi sijoittuneet jakavat lopullisen sijoituksen 15 jne. Mikäli toinen karsintaryhmä on pienempi kuin toinen, suuremman ryhmän seitsemäs on kokonaistilanteen kolmastoista, pienemmän ryhmän seitsemäs on kokonaistilanteen neljästoista jne.

Pudotuspelit

Pudotuspelit pelataan paras kolmesta koneesta arvotuilla koneilla yksinkertaisena pudotuspelikaaviona. Pelaajat sijoitetaan pudotuspelikaavioon siten, että molempien ryhmien kaksi parasta pääsee suoraan toiselle pudotuspelikierrokselle ja ensimmäisellä kierroksella pudotuspeliparit ovat A3-B6, A4-B5, A5-B4 ja A6-B3.

Ensimmäisellä pudotuspelikierroksella tippuneet pelaajat ottelevat lopullisista sijoituksista 9-12 yhdellä arvotulla koneella. Toisella pudotuspelikierroksella tippuneet ottelevat samoin sijoista 5-8.

Semifinaalissa tippuneet ottelevat pronssiottelussa (paras kolmesta koneesta) ja finaaliin edenneet pelaavat finaaliottelun paras viidestä koneesta.

Pisteytys

Jokaisen liigakisan 12 parasta saa liigapisteitä seuraavasti

1. 15
2. 13
3. 11
4. 9
5. 8
6. 7
7. 6
8. 5
9. 4
10. 3
11. 2
12. 1

Liigakauden voittaja on pelaaja, joka kerää näitä pisteitä eniten kauden aikana kuitenkin aina vain pelaajan neljä parasta pistemäärää huomioiden.

Aikataulu

Liigakauden kisoista kolme pelataan ennen kesää ja loput kolme kesän jälkeen. Liigakisat on tarkoitus pitää vähintään kuukauden välein toisistaan ja liigakisan päivämäärä pyritään julkaisemaan aina vähintään kuukautta ennen kisan ajankohtaa.

Liigakisat pelataan aina lauantaisin. Kisa alkaa keskipäivällä ja finaalit on ohi 7-10 tuntia myöhemmin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *